Wstęp
Smoki Przestrzeni to model działań służący wprowadzaniu zmian w przestrzeni szkolnej.
Przestrzeń rozumiana jest tu dosłownie jako przestrzeń szkolna - korytarze, klasy szkolne świetlica, stołówka czy szatnia, jak i metaforycznie jako przestrzeń do rozwoju, przestrzeń do nauki, relaksu.
Jest to pomysł, by zmieniając przestrzeń rozwiązywać szkolne problemy, zmieniać deficyty w zasoby.
W proponowanych działaniach może wziąć udział każdy, komu zależy na jakości edukacji. Może to być nauczyciel, dyrektor szkoły czy rodzic, np.: członek Rady Rodziców. Warto zebrać zespół skupiony wokół tematu. Warto wybrać lidera, podzielić się zakresem obowiązków w zespole a przede wszystkim wspierać się na poszczególnych etapach wprowadzania zmiany.
Nauczyciel chcący realizować ten model na lekcjach wychowawczych także znajdzie tutaj inspirację jak to zrobić.
Korzyści dla szkoły są spore.
👍Po pierwsze - kompetencje kluczowe - wg zaleceń Parlamentu Europejskiego i Rady osoba ucząca się powinna je rozwijać od najmłodszych lat. Kompetencje kluczowe to te, których wszyscy potrzebujemy do:
⇢samorealizacji
⇢rozwoju osobistego
⇢zatrudnienia
⇢włączenia społecznego
⇢zrównoważonego stylu życia
⇢udanego życia w pokojowych społeczeństwach
⇢kierowania życiem w sposób prozdrowotny,
⇢aktywnego obywatelstwa.
Poprzez działania takie jak Smoki Przestrzeni pozwalamy w pełni na realizację kompetencji kluczowych.
👍Po drugie - integracja - nic tak nie integruje społeczności szkolnej jak wspólne działania. W tym projekcie - zapewniam - okazji do wspólnego działania jest sporo.
👍Po trzecie - partycypacja - na każdym etapie wprowadzania zmian konsultujemy podjęte decyzje z wszystkimi zainteresowanymi grupami: rodzicami, uczniami, personelem szkolnym, nauczycielami. Do konsultacji warto zaprosić też inne grupy społeczne, które orbitują wokół waszej szkoły, np: Koło Gospodyń Wiejskich, harcerzy? To od was zależy, to wy znacie swoje środowisko najlepiej.
👍Po czwarte - otwartość - szkoła otwarta to szkoła realizująca projekty zaangażowane społecznie, to szkoła współpracująca. Współpracująca lokalnie- z najbliższym otoczeniem ale także globalnie - zainteresowana tym co dzieje się na świecie.
Poprzez swoją otwartość uczy dzieci i młodzież postaw patriotycznych oraz poszerza horyzonty.
👍Po piąte - wizerunek -wspólnych działań nie da się ukryć! Zaangażowania sporej grupy społeczności szkolnej nie da się ukryć. Czy będzie o was głośno? Na pewno! Szkoła zyska nowy wizerunek - miejsca otwartego na innowacyjne działania, miejsca otwartego na rodziców i wspólne inicjatywy, miejsca przyjaznego dziecku.
👍Po szóste - radość - celebrujcie sukces. Jeśli wspólnie osiągniecie cel - zamienicie deficyty na zasoby - świętujcie i dzielcie się tym ze światem. A przede wszystkim z nami.
Jeśli widzisz inne korzyści z proponowanych w naszym modelu działań podziel się tym z nami, dopiszemy je tutaj. Pisz na email: smokiprzestrzeni@gmail.com
Przestrzeń rozumiana jest tu dosłownie jako przestrzeń szkolna - korytarze, klasy szkolne świetlica, stołówka czy szatnia, jak i metaforycznie jako przestrzeń do rozwoju, przestrzeń do nauki, relaksu.
Jest to pomysł, by zmieniając przestrzeń rozwiązywać szkolne problemy, zmieniać deficyty w zasoby.
W proponowanych działaniach może wziąć udział każdy, komu zależy na jakości edukacji. Może to być nauczyciel, dyrektor szkoły czy rodzic, np.: członek Rady Rodziców. Warto zebrać zespół skupiony wokół tematu. Warto wybrać lidera, podzielić się zakresem obowiązków w zespole a przede wszystkim wspierać się na poszczególnych etapach wprowadzania zmiany.
Nauczyciel chcący realizować ten model na lekcjach wychowawczych także znajdzie tutaj inspirację jak to zrobić.
Korzyści dla szkoły są spore.
👍Po pierwsze - kompetencje kluczowe - wg zaleceń Parlamentu Europejskiego i Rady osoba ucząca się powinna je rozwijać od najmłodszych lat. Kompetencje kluczowe to te, których wszyscy potrzebujemy do:
⇢samorealizacji
⇢rozwoju osobistego
⇢zatrudnienia
⇢włączenia społecznego
⇢zrównoważonego stylu życia
⇢udanego życia w pokojowych społeczeństwach
⇢kierowania życiem w sposób prozdrowotny,
⇢aktywnego obywatelstwa.
Poprzez działania takie jak Smoki Przestrzeni pozwalamy w pełni na realizację kompetencji kluczowych.
👍Po drugie - integracja - nic tak nie integruje społeczności szkolnej jak wspólne działania. W tym projekcie - zapewniam - okazji do wspólnego działania jest sporo.
👍Po trzecie - partycypacja - na każdym etapie wprowadzania zmian konsultujemy podjęte decyzje z wszystkimi zainteresowanymi grupami: rodzicami, uczniami, personelem szkolnym, nauczycielami. Do konsultacji warto zaprosić też inne grupy społeczne, które orbitują wokół waszej szkoły, np: Koło Gospodyń Wiejskich, harcerzy? To od was zależy, to wy znacie swoje środowisko najlepiej.
👍Po czwarte - otwartość - szkoła otwarta to szkoła realizująca projekty zaangażowane społecznie, to szkoła współpracująca. Współpracująca lokalnie- z najbliższym otoczeniem ale także globalnie - zainteresowana tym co dzieje się na świecie.
Poprzez swoją otwartość uczy dzieci i młodzież postaw patriotycznych oraz poszerza horyzonty.
👍Po piąte - wizerunek -wspólnych działań nie da się ukryć! Zaangażowania sporej grupy społeczności szkolnej nie da się ukryć. Czy będzie o was głośno? Na pewno! Szkoła zyska nowy wizerunek - miejsca otwartego na innowacyjne działania, miejsca otwartego na rodziców i wspólne inicjatywy, miejsca przyjaznego dziecku.
👍Po szóste - radość - celebrujcie sukces. Jeśli wspólnie osiągniecie cel - zamienicie deficyty na zasoby - świętujcie i dzielcie się tym ze światem. A przede wszystkim z nami.
Jeśli widzisz inne korzyści z proponowanych w naszym modelu działań podziel się tym z nami, dopiszemy je tutaj. Pisz na email: smokiprzestrzeni@gmail.com