Smoki Przestrzeni to model działań służący wprawadzaniu zmian w przestrzeni szkolnej.

Krok 3. Projektowanie doświadczenia



Na tym etapie zaprojektuj zmianę. Opracuj konkretne zadania, które zamierzasz zrealizować z zespołem. Pamiętaj o delegowaniu zadań, do których osoby odpowiedzialne są przekonane.

W tym momencie proponujemy Tobie - liderowi projektu skorzystać z nowoczesnego sposobu na lekcję eduScrum. Dzięki temu praca zespołowa będzie bardziej efektywna, jasna, kreatywna i zaangażuje wszystkich członków.

eduScrum to aktywny proces edukacyjny oparty na współpracy. Grupa docelowa wykonuje zadania w ustalonym rytmie, sama planuje i wyznacza sobie zadania. Na bieżąco monitoruje swoje postępy pracy. Koordynator projektu określa cele, kryteria oraz wspiera grupy w ich projektach.

Lider zmian w przestrzeni jest właścicielem produktu, czyli całego projektu np. zmiany przestrzeni w bibliotece.

Zmień przestrzeń szkoły zespołowo!

Zespół = współpraca, kreatywność, komunikacja, krytyczne myślenie

Możesz przeprowadzić zmianę w przestrzeni eduScrumowo!
Zespołem może być grupa nauczycieli lub uczniów :)
Koordynatorem jesteś Ty - lider całego pomysłu na projekt.


eduScrum to sposób pracy w zgodzie z wartościami opisanymi w Manifeście Agile, który pochodzi ze środowiska programistycznego i jest ściśle związany z pracą nad wytwarzaniem oprogramowania, ale dzisiaj stosujemy go uniwersalnie. Dlaczego by nie użyć go przy zmianach w przestrzeni?

Przydatne linki:
http://www.agile247.pl/agile/
https://eduscrum.info/
https://edunews.pl/narzedzia-i-projekty/narzedzia-edukacyjne/4438-eduscrum-w-szkole
http://wiecejnizedukacja.pl/wne-046-o-eduscrumie-czyli-zwinnych-metodach-pracy-w-szkole-i-nie-tylko-z-marta-orbitowska-oraz-paulina-orbitowska-fernandez/

Jako koordynator sformułuj odpowiedzi na pytania:

Dlaczego chcesz przeprowadzić zmianę ..............(biblioteki/korytarza/sali)?
Co? (co chcesz stworzyć/wprowadzić/uzyskać?) np. Stworzymy klasę, która będzie bezpieczna dla uczniów. Zaprojektujemy bibliotekę, z której książki będą wychodzić na szkolne korytarze.
Dlaczego? (po co to robimy?) np. Aby dzieci mogły swobodnie bawić się w klasie. Aby dzieci czytały książki.

Do pytania dlaczego stwórz historyjki. Oto przykład do projektu "Otwarta biblioteka".

Stories – historyjki
a.  My jako drużyna zbierzemy informacje  i materiały na temat najnowocześniejszych bibliotek na świecie po to, aby zainspirować się do zmian w bibliotece szkolnej. Marzy nam się, aby biblioteka była pełna puf, miękkich foteli, kolorowych mat, aby uczniowie w niej odpoczywali.
b.  My jako drużyna stworzymy nowe półki na książki po to, aby uczniowie chętniej sięgali po literaturę.
c.  My jako drużyna chcemy zmienić regulamin biblioteki po to, aby uczniowie wypożyczali więcej książek. 
d.  My jako drużyna przygotujemy bibliotekę bez drzwi po to, by uczniowie spędzali wolny czas na korytarzu czytając
e. My jako drużyna stworzymy plakaty o nowej, otwartej bibliotece po to, aby promować czytelnictwo wśród uczniów.

Kolejnym etapem jest zredagowanie kryteriów celebracji. 
Zadania, które musimy zrealizować. Formułuje je koordynator projektu. 
Oto przykład do projektu "Otwarta biblioteka":
Celebration criteria – kryteria celebracji:
Zbieramy informacje  i materiały na temat najnowocześniejszych bibliotek na świecie.
Stworzymy nowy regulamin obowiązujący w bibliotece.
Zdejmiemy drzwi w bibliotece.
Stworzymy nowe półki na książki.
Wypełnimy bibliotekę pufami, matami i fotelami.
Wykonamy plakaty zachęcające do odwiedzenia nowej, otwartej biblioteki.

Weź brystol i narysuj szablon flapa:

Projekt - nazwa projektu
Stories - wklej tutaj swoje historyjki
D.oD. - Definition of doing - tutaj grupa ma wpisać, w jaki sposób sprawdzi, czy zadania zostały zrealizowane np. nakręci film z życia biblioteki/przeprowadzi ankietę wśród uczniów
D.o.F. - Definition of Fun - w tym miejscu zespół uzupełnia, czego potrzebuje, aby mieć zabawę podczas pracy nad projektem np. dbamy o punktualność i dotrzymujemy terminów
Acceptation criteria - wklej zredagowane wcześniej kryteria celebracji
Team name - nazwa danego zespołu np. PrzestrzenioZmieniacze :)
Team Members - tutaj każdy z członków zespołu podpisuje się
To Do - zadania, które są do zrobienia
Busy - pilne zadania
Done - zadania zrobione
Run Up Chart - wykres, na którym zaznaczamy, na jakim etapie jesteśmy w stosunku do czasu
Impediments - w czasie pracy nad projektem zespół napotkają różne trudności, tutaj na bieżąco zespół zapisuje, jakie ograniczenia miały wpływ na realizację projektu

Retrospektywa i refleksja 
Po wykonaniu wszystkich zadań zadajcie sobie pytania w każdym zespole:
Czego nauczyłaś/eś się o sobie?
Czego nauczyłaś/eś się od członków Twojego zespołu?
Jakie kompetencje wykorzystałaś/eś?
Jakie kompetencje odkryłaś/eś?
Jaka jest teraz mocna strona twojego zespołu? 
Jaką rolę odegrałaś/eś w zespole?
Jaką rolę chciał(a)byś przyjąć w nowym zespole?
Co mógł(a)byś zrobić, żeby to osiągnąć?
Jakie cechy wykorzystasz w swoim nowym zespole?
Podaj ocenę, ile masz zaufania do siebie i członków swojego zespołu? Uzasadnij swoją ocenę!