Smoki Przestrzeni to model działań służący wprawadzaniu zmian w przestrzeni szkolnej.

Krok 5. Refleksja

Po przeprowadzonym prototypowaniu zbierz zespół w celu wysunięcia refleksji po wykonanym doświadczeniu. Zapytaj uczestników lub/i obserwatorów o ich zdanie.
O co warto zapytać?
- Jak się czuliście podczas zmiany?
- Czy zmiana wam się podobała? Jeśli tak, to dlaczego? Jeśli nie to dlaczego?

Możesz zorganizować na szkolnym korytarzu ankietę z niedokończonymi zdaniami. Zadbaj o miejsce - plakat powieś tam, gdzie pojawiają się rodzice, aby zdobyć jak najwięcej informacji zwrotnych. Zadbaj o narzędzia - przygotuj flamastry i karteczki typu post-it. Każdy kto chciałby się wypowiedzieć przykleja karteczkę ze swoją odpowiedzią w wybranym miejscu. Tak można zebrać wiele opinii, także krytycznych, gdyż działanie to jest anonimowe.

plakaz ze zdaniami niedokończonymi


-  Który element zmiany warto wdrożyć w naszej szkole? Dlaczego tak sądzisz?
Gdy chcesz uwzględnić zdanie uczniów z młodszych klas, zaproponuj im narysowanie tego, co dla nich było w tej zmianie najważniejsze, co im się najbardziej podobało.
np:
- narysujcie miejsce w którym czuliście się najlepiej,
- narysujcie to co wam się najbardziej podobało w tej zmianie,
- narysujcie to, co chcielibyście aby zostało na stałe w naszej szkole,

Możesz stworzyć plakat - tarczę strzelniczą, na której określisz w jakim stopniu zaszły zmiany oraz jak oceniasz zmiany, które wprowadzono,



tarcza strzelnicza jako przykład narzędzia do wykorzystania




 Przeanalizuj wspólnie z zespołem wyniki rozmów. Wysuń wnioski z diagnozy i zaplanuj zmiany, na które społeczność szkolna wyraziła aprobatę i utożsamia się z nią.